Protan je svetovým lídrom v tunelovej ventilácii

Protan je svetovým lídrom v tunelovej ventilácii


Práca v tuneloch a baniach si vyžaduje efektívne vetracie riešenia, ktoré poskytujú čerstvý vzduch a transportujú plyny a prach z výrobných priestorov.

Rozprávali sme sa s Kjell Thoenom v Protane, aby sme zistili, ako čelia výzvam, ktoré s tým prichádzajú.

Nórsko má po celej krajine viac ako 1 000 cestných tunelov a neustále sa rozvíja nová tunelová infraštruktúra, aby sa zabezpečila lepšia dostupnosť pre verejnosť z hľadiska komunikácie.

Dlhá história

Protan je jedným z popredných svetových výrobcov ventilačných potrubných systémov a dodávok pre bane a tunely po celom svete. Výroba Ventiflex Air začala v roku 1949 a bola to prvá flexibilná ventilačná trubica, ktorá bola vyvinutá a uvedená do výroby.

Dnešné ventilačné potrubia vychádzajú z dlhoročných skúseností v oblasti aerodynamiky a rozsiahleho vývoja produktov. Riešenie pozostáva z membránových materiálov, typov spojok, hákov a ďalších detailov, ktoré zákazníci firmy vyžadujú. Všetky komponenty vyrába Protan a sú špeciálne navrhnuté pre ventilačné potrubia s PVC membránou.

Dodávame vzduchotechnické potrubia pre všetko, čo sa vyrába pod zemou alebo v horách, v cestnom, železničnom či banskom staviteľstve. Ani ľudia, ani stroje nemôžu pracovať bez vzduchu a vyrábame ventilačné potrubia, ktoré dopravujú vzduch do výrobných priestorov, hovorí Thoen.

Na akých veľkých projektoch sa dnes v Nórsku podieľate?

Jeden z najväčších cestných projektov súčasnosti je v oblasti Stavanger, kde dodávame ventilačné potrubia dodávateľom Kruse-Smith, skupine AF, Bilfinger Construction GMBH a Marti IAV DA. Ide o veľký cestný projekt v súvislosti s E39, ktorý sa bude realizovať v rámci bezprievozového spojenia v západnom Nórsku s cca 7 000 35 km tunelov, hovorí Thoen.

Vzduchotechnické potrubie zabezpečujeme podľa potrieb zákazníkov na vzduch pri prácach súvisiacich s tunelom. Dĺžka tunela a počet strojov zapojených do tohto projektu určuje našu dodávku. Na základe toho vieme, že potrebujeme ventilátor, ktorý zabezpečí optimálne množstvo vzduchu a vetracie potrubie správneho priemeru, vysvetľuje.

Existujú normy pre vetranie v tunelových projektoch?

Samozrejme, existujú normy o tom, koľko vzduchu potrebujete v tuneli. Existujú požiadavky na rôzne plyny, aby sa neprekročili určité limity, preto musíme dodať správne množstvo čerstvého vzduchu. Z tunela musia byť odstránené oba plyny, výfukové plyny a prach. Fúkame vzduch cez naše ventilačné potrubia, ktoré prenášajú prach a plyny cez tunel, hovorí Thoen.

Medzinárodná prítomnosť

Na akých medzinárodných projektoch pracujete?

Dodávame ventilačné potrubia do celého sveta, od Svalbardu až po Austráliu. Sme jedným z najväčších dodávateľov ventilačných potrubí na svete. Ročne dodáme cez 600 000 metrov vzduchotechnického potrubia s priemerom od 200 mm do nad 3 000 mm.

Sme známi aj našimi riešeniami pre bane. Aj keď máme v Nórsku málo baní, Švédsko je veľká banícka krajina. Dodávame veľa ventilačných potrubí trom najväčším ťažobným spoločnostiam vo Švédsku; LKAB, Boliden a Zinkgruven. Dodávame aj bane vo Fínsku, Rusku, Turecku, Zambii, Južnej Afrike, Mongolsku a Čile. Sú to bane, kde ventilačné potrubia môžu vydržať 15 až 20 rokov, hovorí.

Neustále zlepšovanie

Neustále pracujeme na vylepšeniach, najmä pokiaľ ide o kvalitu látok. Musíme mať kvalitu, ktorá zodpovedá požiadavkám našich zákazníkov a ich potrebám. To sa môže líšiť od tlaku alebo mechanického namáhania, ktorému musí tkanina odolávať. Usilovne pracujeme aj na tom, aby sme uľahčili pripojenie viacerých potrubí, vysvetľuje Thoen.

Výstužná tkanina sa vyrába vo vlastnej textilnej továrni. Aby sa dosiahli požadované vlastnosti, je tkanina a tým aj membrána pevnejšia v radiálnom smere ako v axiálnom smere z dôvodu tlakových vlastností. Látka je špeciálne upravená, aby sa minimalizovala dĺžka a rozsah poškodenia roztrhnutím. Vonkajší povrch je pokrytý špeciálne vyvinutým PVC, ktoré je odolné voči mechanickému poškodeniu a opotrebovaniu a je dostatočne hrubé, aby látku ochránilo. Vo vnútri je Ventiflex Air navrhnutý tak, aby poskytoval nízky odpor prúdenia vzduchu, čo pomáha šetriť energiu, hovorí

Vetracie potrubie má určitú dĺžku, najčastejšie 10 až 20 metrov, ale aj 100 až 200 metrov, ktoré sa väčšinou používajú pri raziacich strojoch tunelov. Vetracie potrubie začína vonku na čerstvom vzduchu a predlžuje sa, keď tunel vystreľuje dovnútra. Tunel môže byť dlhý mnoho kilometrov a vetracie potrubie musí byť napojené na tunel v niekoľkých úsekoch. To si vyžaduje dobré spojenia na spojoch rúr a rôzne typy spojení pre rôzne aplikácie. Postupom času sme vyvinuli suché zipsy aj zipsy, ktoré sú jedny z najlepších na trhu. „Neustále pracujeme na zlepšovaní kvality textílií, náterov, PVC a typov spojok,“ hovorí.

Ventilačné potrubia vlastnej výroby

Sme jediná spoločnosť na svete, ktorá robí všetko sama. Textílie sú pletené v našej vlastnej továrni vo Švédsku, ktorá posiela textilné kotúče do našej továrne na poťahovanie v Drammene, ktorá dodatočne pokrýva PVC tkaninu, aby sa z nej stala hustá tkanina v kotúčoch štandardnej šírky a dĺžky. Z továrne Drammen sa kotúče posielajú do továrne v Nesbyene, ktorá nainštaluje ventilačné potrubie, zvarí látku so správnym priemerom potrubia a namontuje zipsy, suchý zips alebo oceľové krúžky, vysvetľuje Thoen.

Plne automatizovaný proces zvárania nám umožňuje dodávať rúry s priemerom od 200 mm do nad 3000 mm vo všetkých požadovaných dĺžkach. Priebežný, pozdĺžne zavesený hrebeň s PVC očkami zaisťuje stabilnú a dobrú montáž a zlepšuje prúdenie vzduchu. Testy ukazujú, že spojenia spolu s ďalšími komponentmi v našom potrubnom systéme poskytujú najlepšie výsledky pri preprave vzduchu do tunelov a baní, hovorí.

Hlavný dôraz bol vždy kladený na BOZP, preto dodávame vetracie potrubia, ktoré sú ohňovzdorné a samozhášavé. Protan AS je tiež akreditovaný a certifikovaný podľa normy kvality ISO 9001 a environmentálnej normy 14001. Disponujeme vlastným laboratóriom, ktoré je akreditované DNV. To všetko znamená, že sme schopní vyhrať a poskytnúť riešenia pre najväčšie projekty po celom svete, zhŕňa Thoen.

Údaje z dopravy a infraštruktúry